klik hier om u te abonneren via de RSS-feed

Welkom op mijn site over de levenskunst van leiderschap en ondernemen: coaching van individu, team en organisatie!

 

 

Aandacht biedt de kiem van een relatie

Geplaatst door Kees op 03-03-2011
wat mij in leven en werk bezig houdt > individuele vragen

Van Theodor van der Velde kreeg ik Kaj Morel's: “Identiteitsmarketing: bouwen op betekenis”. De rede die Morel uitsprak bij zijn installatie als lector voor identiteitsmarketing aan Saxion. Het is een handzaam boekje. Bestel en lees het, zou ik zeggen. Hier wil ik alvast een paar gedachten delen.

 


 

Brand New You

Ik vind het een inspirerend boekje. Het geeft woorden aan wat wij met Brand New You  ook voorstaan. Marketing die aansluit op betekenis/zingeving èn mensgericht is. Personal branding is identiteitsmarketing: de professionele identiteit van waaruit je werkt en de professionele partners waarmee en waarvoor je werkt. Leuk dat deze gedachte ook in de wetenschap van de (identiteits-) marketing een plek krijgt.

 


Aandacht is schaars

Twee citaten die duidelijk maken waar Morel staat in zijn visie op marketing. Daarin staan de begrippen schaarste en aandacht centraal.


> Het eerste citaat ontleent Morel aan Andries Baart, bekend van de presentietheorie. “Aandacht biedt de kiem van een relatie, en daaruit zal een mens opstaan.” (17)

> “Waar geld als de belangrijkste schaarste in een samenleving wordt aangemerkt, zal alles draaien om geld. Met alle gevolgen van dien. Waar betekenis als belangrijkste schaarste wordt erkend, zal alles draaien om betekenis en zal geld helemaal niet schaars blijken te zijn.” (19)

Marketing is dus niet meer de schakel tussen het aanbod van een commerciele partij en de ambitie om (snel en veel) geld te verdienen. Marketing is een schakel tussen identiteiten (partners en klanten) en tussen betekenissen. Dat maakt marketing voor mij weer tot een interessante bezigheid.

 

Van ideologie tot ambitie

Morel formuleert zes vragen om identiteitsmarketing te operationaliseren. Handig om hier nog even te herhalen:


Waar geloof ik in?                                                       (Wat is mijn ideologie?)
Hoe kijk ik naar de wereld?                                       (Wat is mijn visie?)
Wat wil ik betekenen voor mijn klanten?                (Wat is mijn missie/merkbelofte?)
Waarin ben ik het allerbeste?                                   (Wat is mijn unieke kracht?)
Hoe wil ik werken? Waaraan herken je mij?           (Wat is mijn kernwaarde?)
Wanneer realiseer ik mijn ambities?                        (Wanneer los ik merkbelofte in?)

 

Links:

betekenisfabriek.nl 


Saxion.nl/innovatieenondernemerschap

Linkedin groep over identiteitsmarketing

 

 

Laatst vernieuwd: 08-03-2013 om 11:49

Terug